Integrated supply chain in praktijk: “Onze relatie met leveranciers is gelijkwaardig”

“Ik geloof heilig in onze ketenregie: geven en nemen, gelijkwaardige relaties met leveranciers in plaats van je machtspositie als klant uitspelen. Zo groot zijn we ook niet, maar gunnen en echt samenwerken is belangrijk, je moet elkaar af en toe wat geven. Als we voor een klant een spoedproject moeten doen waarbij de prijs ondergeschikt is, praten we met onze leveranciers ook niet meteen over euro’s.”

Stijn van Sambeek is Business Unit Manager van Advanced Systems bij Settels Savenije Group, Hij gelooft in een ‘integrated supply chain’: “We zijn nu een product aan het assembleren en testen, waarvan de tekeningen door een ander bedrijf zijn gemaakt. We zijn vanaf de start uitgebreid met drie grote leveranciers in gesprek gegaan en hebben hun sterktes net zolang gecombineerd tot we optimaal aan konden bieden, voor een goede prijs. En zo hebben we de opdracht gekregen.”

Waarom deze ‘integrated supply chain’ aanpak?

“We zijn bij Settels Savenije van huis uit een echte ‘conceptenclub’, we werken bij wijze van spreken vanaf een blanco vel papier. Sinds ruim 4 jaar is daar de realisatie van hetgeen we bedenken bij gekomen, alsmede machinebouw voor derden. Het is dan belangrijk dat iedereen in je keten al vroeg op de hoogte is van wat er is bedacht, vooral de mensen die verstand hebben van wat maakbaar is en wat toekomstige behoeftes zijn op het gebied van mechatronica, elektronica of software. Als er bijvoorbeeld groot freeswerk nodig is, moet je al vroeg potentiele toeleveranciers betrekken die dat kunnen maken. Juist in de beginfase laten we mensen dus meekijken, zodat -als het pakket tekeningen klaar is - er geen grote verassingen meer in zitten op het gebied van maakbaarheid of bijvoorbeeld toleranties.

“In elke fase van je productontwikkeling schroef je het aandeel ‘supply chain’ en ‘manufacturing engineering’ op. Dat is de crux van onze aanpak, dat we in een vroeg stadium de leveranciers al mee kunnen laten kijken en de juiste keuzes kunnen maken. Bij complexe maakbaarheids vraagstukken moeten we bijvoorbeeld weten of het überhaupt kan. De klant moet daar ook voor open staan, de waarde komt voor hun pas op het einde.” op het moment dat het tekeningenpakket klaar is, zijn er geen verassingen meer voor de realisatie.

Waarom is de rol van de klant zo belangrijk in jullie ‘integrated supply chain’?

“Ook voor de klant is het belangrijk dat we in een vroeg stadium proberen de suppliers mee te krijgen. Dat gaat niet altijd even makkelijk, maar het is wel ons doel. In het begin kost het wat meer, maar dat verdien je later terug. Wij leren zelf ook veel: in een CAD-programma kan alles, maar de praktijk is niet altijd zo maakbaar en betaalbaar. Wij leren gelukkig erg snel en maken ontzettend snel stappen. We weten bijvoorbeeld wat wel en niet kan op het gebied van freeswerk mechanische bewerkingen. Voorwaarde is dat je in een vroeg stadium als je in gesprek gaat met vakmensen is veel mogelijk.”

“We hebben nu een mooie ‘supply base’, en we zoeken verbreding zodat we minder afhankelijk zijn. We willen per competentie enkele partners, daarom hebben we een competentiematrix samengesteld waarmee we voor elke klant de juiste aansluiting zoeken bij het product of project.  Hoe méér werk je hebt, hoe méér leveranciers je nodig hebt.”

“Ook een leverancier moet niet te afhankelijk van ons worden, en moet ook bij ons passen. Leveranciers moeten ook qua grootte en cultuur bij ons aansluiten We werken vooral met middelgrote bedrijven tot +/-100 medewerkers en ‘clean’ qua productie. Ik vind het belangrijk dat je direct met de directeur/eigenaar kunt praten, als er echt wat is.”

Dus kwaliteit, tijd, geld is belangrijk in jullie ‘supply base’?

Binnen Advanced Systems hebben we verschillende typen producten en klanten. Serie productie, high mix – low volume, Fumo’s, Proto’s, een module voor een productiemachine, gecombineerd met verschillende levels van cleanliness.

Bij elk type project of product is het vinden van de juiste supply chain key voor succesvolle dienstverlening. Alleen samen kunnen we de kwaliteit, levertijd en de juiste prijs bieden waar we binnen Settels Savenije voor staan!

Kwaliteit staat altijd bovenaan, bij elk project, elke klant, elk product. En tot slot: goede feedback is de basis van een goede relatie, daar staan wij ook open voor. Zo bouw je samen een sterke ‘integrated supply chain’.”

Naast het realiseren van eigen werk, is een groot deel van de business van Advanced Systems het bouwen van machines en producten voor derden. 

← Terug naar Engeltalige versie